Adakah garam buluh berkesan untuk penyakit kencing manis (diabetis)?

Kita semua mengetahui tentang penyakit diabetis. Mengapa kandungan glukosa dalam air kencing pesakit diabetis begitu tinggi? Penyakit diabetis juga boleh dipanggil keracunan glukosa. Keracunan glukosa ini hendaklah diselesaikan dengan menggunakan gula atau glukosa, kita hendaklah mengambil glukosa yang banyak untuk menjaga kesihatan, tanpa glukosa atau gula, badan akan menjadi tidak normal. Akan tetapi, suhu badan kita akan turun jika kandungan glukosa dalam badan adalah berlebihan. Penurunan suhu yang berterusan akan menganggu pengedaran darah dalam badan. Jika terlalu serius, maka kematian akan berlaku. Oleh itu, sistem dalam badan manusia telah melakukan penyelarasan bagi mengekalkan nyawa. Glukosa yang berlebihan akan dikeluarkan melalui air kencing. Tetapi perubatan moden menganggap kandungan glukosa sebagai sejenis penyakit. Sekiranya kandungan glukosa dalam darah berlebihan, maka bakteria dapat membiak dengan cepat dan darah menjadi kotor. Darah akan menjadi tepu  jika kandungan glukosa adalah tinggi. Jadi, apa yang akan berlaku jika darah menjadi kotor dan tepu.

Marilah kita fikirkan salur darah, ia sangat penting dalam badan manusia. Kepentingannya adalah lebih kurang sama dengan fungsi saraf dan jantung. Salur darah berikut mempunyai bulu-bulu yang dapat menuraskan bahan yang yang tidak berguna dan membantu pergerakan / pengedaran darah. Saluran darah dapat mengecut dan mengembang untuk mengerakkan darah ke bahagian lain dan memastikan darah tidak mengalir balik. Ini merupakan fungsi penting bagi salur darah. Jika salur darah terlalu halus, maka sel darah merah tidak dapat melaluinya dan protein yang diperlukan juga tidak dapat melaluinya. Oleh itu, ia juga mempunyai fungsi membersihkan darah. Salur darah sebegini juga terdapat pada organ hati dan ginjal dengan fungsi untuk membersihkan darah dan membantu penyingkiran darah yang kotor. Jadi bagaimana kesannya jika salur darah yang penting ini tersumbat?

Darah pesakit diabetis mempunyai kandungan glukosa yang tinggi. Glukosa ini akan mencederakan salur darah dan menyebabkan tersumbat dan kesesakan. Jika tangan rasa sejuk dan kaku, maka boleh dikatakan saluran darah pada hati atau ginjal telah menghadapi masalah. Seluruh sistem darah telah lumpuh dan akan menganggu fungsi jantung.

Garam buluh berkebolehan menyingkirkan bahan kotor yang melekat pada dinding saluran darah. Ia membantu meyelesaikan sumbatan pada saluran darah yang disebabkan oleh darah, bahan kotoran dan glukosa yang tepu. Garam buluh merupakan satu-satu bahan yang dapat menyelesaikan masalah ini. Bau masam daripada peluh badan merupakan garam yang dikeluarkan selepas membersihkan saluran darah.

Pesakit diabetis biasanya tidak berpeluh, jika berpeluh juga tidak mengandungi garam. Jadi, garam buluh yang bersih dan bertenaga adalah sangat berkesan untuk mengatasi masalah berkenaan glukosa atau gula. Masalah yang sering dihadapi oleh manusia sekarang adalah hampir semua makanan mengandungi gula / glukosa. Dengan itu, garam buluh hendaklah diambil berat kepentingannya. Sebenarnya, gaya pemakanan yang dapat merawat penyakit, bukannya ubat yang dimakan. Hanya rawatan dengan menggunakan gaya pemakanan tidak mempunyai kesan sampingan.

Yang ikhlas,
Allan Chai 
Pakar Pemakanan HK3
[email protected]
+60197161678

>